Scrollande

Fenomenet, ofta kallat “doomscrolling” när det handlar om att konsumera negativa nyheter, eller mer generellt “endless scrolling” eller “mindless scrolling”, uppstår på grund av hur sociala medier och andra appar är designade. Målet för dessa plattformar är ofta att maximera användarnas tid på appen, vilket leder till utvecklingen av algoritmer och användargränssnitt som uppmuntrar till kontinuerlig konsumtion av innehåll. För att förstå och hantera den oändliga scrollningen på sociala medier krävs en djupare insikt i de underliggande mekanismerna som driver beteendet samt strategier för att motverka det.

Psykologiska mekanismer

  • Nyhetssökande beteende: Människor har en naturlig benägenhet att söka ny information. Sociala medier tillfredsställer detta behov genom att kontinuerligt erbjuda nytt innehåll, vilket gör det svårt att sluta scrolla.

  • Social jämförelse: Plattformar som Instagram kan uppmuntra jämförelse med andra, vilket kan leda till längre tid spenderad på att bläddra genom andras liv och prestationer i jakten på självvalidering.

Sociala och kulturella aspekter

Det är också viktigt att erkänna de sociala och kulturella faktorer som bidrar till detta fenomen. I en värld där mycket av vårt sociala liv och våra professionella möjligheter är kopplade till vår online-närvaro, kan pressen att ständigt vara “uppkopplad” och “informationsuppdaterad” vara överväldigande. Att skapa en balans mellan att vara informerad och engagerad utan att bli överväldigad eller utbränd kräver en medveten ansträngning.

Kopplingen mellan oändlig scrollning på sociala medier och faktorer som livsstil, ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) och Autism är komplex och mångfacetterad. Dessa samband påverkas av individuella skillnader i hjärnans funktion, beteendemönster och miljöpåverkan.

Livsstil

  • Stress och återhämtning: Personer med en stressig livsstil kan söka sig till sociala medier som en form av avkoppling eller flykt från verkligheten. Detta kan dock skapa en ond cirkel där överanvändning av sociala medier faktiskt leder till ökad stress och ångest.

  • Fysisk aktivitet: En livsstil med låg fysisk aktivitet kan bidra till mer tid spenderad på sociala medier. Fysisk aktivitet är inte bara viktig för den fysiska hälsan utan även för mental hälsa och kan minska behovet av att söka digital stimulans.

ADHD

  • Stimulanssökande: Individer med ADHD söker ofta stimulans på grund av en underaktiv belöningsmekanism i hjärnan. Den oändliga mängden nytt innehåll som sociala medier erbjuder kan vara särskilt lockande, vilket gör det svårt att motstå eller begränsa användningen.

  • Prokrastinering: Prokrastinering är en vanlig utmaning för dem med ADHD, och sociala medier kan fungera som ett enkelt och omedelbart sätt att undvika mer utmanande eller mindre stimulerande uppgifter.

  • Svårigheter med självreglering: ADHD innebär ofta utmaningar med impulskontroll och självreglering, vilket kan göra det svårare att sätta gränser för sociala mediers användning.

Autism

  • Sociala interaktioner: För personer med Autism kan sociala medier erbjuda ett mindre överväldigande sätt att engagera sig i sociala interaktioner. Dock kan den oändliga scrollningen och det överflöd av sensorisk information också vara stressande och överväldigande.

  • Intresseområden: Personer med Autism kan ha intensiva och specifika intresseområden. Sociala medier kan erbjuda en outtömlig källa av information relaterad till dessa intressen, vilket kan leda till långa perioder av engagemang.

  • Struktur och rutiner: Många med Autism föredrar struktur och rutiner. Om oändlig scrollning blir en del av den dagliga rutinen, kan det bli en utmaning att bryta mönstret utan att införa nya strategier eller rutiner.

Hanteringsstrategier

  • Medveten närvaro: Att praktisera medveten närvaro kan hjälpa till att bli mer medveten om ditt beteende och dina vanor på sociala medier. Detta inkluderar att reflektera över varför du öppnar en app och hur du mår av att använda den.

  • Tekniska begränsningar: Många smartphones och sociala medier-plattformar erbjuder nu verktyg för att hjälpa dig att hantera din skärmtid. Detta kan inkludera tidsbegränsningar för specifika appar, påminnelser om att ta pauser, eller användning av appar som blockerar åtkomst till vissa tjänster vid bestämda tider.

  • Skapa “no-tech”-zoner eller tider: Genom att etablera specifika tider eller platser där teknikanvändning inte är tillåten (till exempel under måltider eller i sovrummet) kan man minska beroendet och förbättra kvaliteten på personliga relationer och sömn.

  • Ersätt med alternativa aktiviteter: Engagera dig i aktiviteter som inte involverar skärmar, som att läsa, utöva hobbyer, träna eller spendera tid i naturen. Detta kan hjälpa till att bryta den oändliga scrollningscykeln och minska beroendet av digital stimulans.

För individer med ADHD eller Autism kan strategier för att hantera sociala mediers användning behöva anpassas för att ta hänsyn till specifika utmaningar relaterade till självreglering, sensorisk bearbetning och social interaktion. Detta kan inkludera:

  • Tydliga gränser: Sätt tydliga gränser för användning, till exempel genom att använda appar som begränsar tillgången till sociala medier efter en viss tid.

  • Alternativa aktiviteter: Uppmuntra till engagemang i fysiska eller kreativa aktiviteter som erbjuder stimulans och intresse utan skärmar.

  • Stöd och förståelse: Förståelse och stöd från familj, vänner och vårdgivare är avgörande för att hantera sociala mediers påverkan, särskilt för personer med ADHD och Autism. Att arbeta tillsammans för att skapa hälsosamma vanor kan vara mycket effektivt.

Det är viktigt att närma sig hanteringen av sociala medier med en individuell strategi som tar hänsyn till personens unika behov och utmaningar.

Misstänker du ADHD eller Autism?

Boka ett gratis bedömningssamtal. Tid inom 24h. Samtal med psykolog via video eller telefon. Tider dagtid, kvällar och helger.