ADHD hos flickor

ADHD, eller attention deficit hyperactivity disorder, är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som ofta förknippas med pojkar men som i allra högsta grad även drabbar flickor. De har under lång tid förbisetts i vården eller fått felaktiga diagnoser till följd av okunskapen som finns kring vad det innebär att vara flicka med ADHD. För att ändra på detta ska vi i denna artikel utforska ADHD hos flickor. Hur yttrar det sig? Varför flyger flickor så ofta under radarn, och vilken koppling har det till psykisk ohälsa?

Hur yttrar sig ADHD hos flickor?

Den manual som används vid diagnostisering av ADHD kallas för DSM (diagnostic and statistical manual of mental disorders). Det är en internationell sammanställning av alla psykiatriska diagnoser och deras kriterier. I den görs ingen skillnad på flickor och pojkar och de grundläggande kriterierna för att bli diagnostiserad ser därför likadana ut oavsett kön. Trots detta är det vanligt att flickor med ADHD uppvisar symtomen på andra sätt än vad pojkar gör. Medan pojkar ofta uppvisar utåtriktad hyperaktivitet och impulsivitet, som lätt känns igen av omgivningen, tenderar flickor att ha mer inåtvända så kallade internaliserade symtom. Att de är just internaliserade gör att de blir svårare för omvärlden att upptäcka och känna igen som just ADHD-symtom. Vill du läsa mer om ADHD hos pojkar kan du göra det här.

Under barndomen är det vanligt att flickor med ADHD upplevs som mindre störande än pojkar med ADHD, något som går i linje med att symtomen sällan märks utåt. Flickor som kämpar med internaliserade symtom misstas ofta för att ha annan problematik, till exempel ångest eller nedstämdhet. I skolan handlar svårigheterna ofta om att bibehålla fokus och att kunna organisera arbetet kring skoluppgifter och hemläxor. Flickor med ADHD är många gånger också mycket bra på att aktivt dölja sina svårigheter vilket tar mycket energi, något som i sig kan leda till trötthet och att arbetet i skolan blir lidande. Detta riskerar att påverka skolprestationen på lång sikt och om inte besvären fångas upp kan betygen i de senare årskurserna bli negativt påverkade.

Impulsivitet är ett av symtomen på ADHD som kan se olika ut beroende på vilket kön den drabbade personen har, och även detta kan vara ett internaliserat symtom. Hos flickor i tonåren kan impulsiviteten ta sig uttryck på mer subtila sätt än hos pojkar i samma ålder. Det kan till exempel handla om att man ägnar sig åt impulsiv shopping utan att tänka igenom behovet eller konsekvenserna av köpet. Detta kan leda till ekonomisk stress eller ansamling av onödiga saker. Det kan också ta sig uttryck i relationer med vänner och familj genom att man av misstag överskrider människors känslomässiga gränser, vilket i sin tur kan orsaka konflikter, missförstånd och i värsta fall förlust av viktiga relationer.

Varför är ADHD hos flickor ofta svårt att upptäcka?

En av de största utmaningarna för flickor med ADHD är att få en korrekt diagnos. Många gånger förbises deras symtom eller tillskrivs helt andra, felaktiga orsaker. Att detta förekommer kan delvis bero på att kriterierna för att kunna få en ADHD-diagnos historiskt sett har baserats på typiskt manliga symtom, såsom utåtriktad hyperaktivitet och tydliga uppmärksamhetsproblem. Detta syns tydligt i diagnosmanualen DSM som vården utgår från. Det kan leda till att vårdpersonal därför inte känner igen att till exempel de internaliserade symtom som flickor har faktiskt också är tecken på ADHD. Detta i kombination med att flickor många gånger har en förmåga att dölja sina symtom bättre än pojkar genom att anpassa sig till sociala förväntningar, har bidragit till att många flyger under radarn.

Som tidigare nämnt är det inte ovanligt att personer i omgivningen och vårdpersonal tror att symtomen är tecken på ångestproblematik. Ibland misstas de också för att vara kopplade till flickans personlighet, vilket kan leda till skambeläggning av individens svårighoeter och en “skärp-dig-mentalitet”. Denna okunskap leder till att flickor generellt får sina diagnoser långt senare än pojkar, vilket är mycket olyckligt eftersom obehandlad ADHD kan leda till stora problem i skolan, arbetslivet och i vardagen.

Som en del i arbetet för flickors rätt till korrekt bedömning och vård är det viktigt att hälso- och sjukvårdspersonal dels är medvetna om de unika symtomen hos flickor med ADHD och dels tar dem på allvar och inte avfärdar dem som individens unika personlighet eller som symtom på till exempel ångestrelaterade diagnoser.

ADHD och psykisk ohälsa hos flickor

Psykisk ohälsa är tyvärr vanligt bland personer med ADHD och detta gäller särskilt flickor. Flickor upplever ofta tidigt i livet höga krav inom flera områden. Inte sällan förväntas man prestera mycket bra i skolan, på fritidsaktiviteter och när det kommer till det sociala umgänget. Ofta är det tungt att förhålla sig till dessa förväntningar samtidigt som man lider av de svårigheter som diagnosen innebär. Tyvärr är inte bara de höga kraven i sig som kan ge upphov till dåligt mående. En annan faktor är den dubbelbestraffning som många flickor upplever. Den utgörs dels av de svårigheter som är kopplat till diagnosen och dels av oförståelse eller fördomar från omgivningen kring varför den drabbade inte lyckas nå upp till de normer som finns gällande hur flickor “bör” bete sig. Oförståelsen och fördomarna blir i sig något som individen måste hantera, vilket kräver ytterligare energi och riskerar att förvärra måendet.

Flickor med ADHD riskerar också i större utsträckning än flickor utan diagnosen att drabbas av annan psykiatrisk problematik, till exempel ätstörningar, ångestsyndrom och depression. Dessa är allvarliga psykiatriska problem som kan leda till stort lidande för både den drabbade individen och familjen. För att förebygga detta är det av yttersta vikt att problem och symtom fångas upp i tid så att de kan behandlas. Utöver risken att drabbas av andra psykiatriska sjukdomar tenderar ADHD hos flickor, särskilt om den är odiagnostiserad och därmed obehandlad, också att gå ut över skolgången och påverka den negativt. Att inte klara av de saker som andra klasskamrater gör, såsom att sitta still eller att koncentrera sig, kan leda till känslor av utanförskap och sviktande självkänsla.

Checklista för ADHD-symtom hos flickor

Att identifiera ADHD-symtom hos flickor kan vara en utmaning eftersom deras symtom ofta skiljer sig från diagnosens traditionella symtombild. Många flickor blir också mycket bra på att dölja sina symtom, något som kallas för maskering. Detta är dåligt i längden eftersom flickornas behov riskerar att förbises och inte fångas upp. I följande checklista ska vi därför gå igenom tio vanliga symtom och beteenden som kan indikera ADHD hos flickor.

  1. Svårigheter med uppmärksamhet

    Har ofta svårt att bibehålla fokus på uppgifter eller aktiviteter, särskilt de som känns tråkiga eller repetitiva.

  2. Organisationsproblem

    Har svårt att organisera uppgifter och material i skolan, vilket kan leda till slarvfel eller glömda uppgifter.

  3. Lättdistraherad

    Blir lätt och ofta distraherad av externa stimuli eller egna tankar, vilket gör det svårt att slutföra uppgifter.

  4. Impulsivitet

    Har svårt att vänta på sin tur, avbryter ofta andra eller agerar utan att tänka på konsekvenserna.

  5. Svårt att följa instruktioner

    Upplever det som utmanande att följa detaljerade instruktioner och kan missa viktiga steg i uppgifter.

  6. Emotionell reaktivitet

    Kan ha svårt att hantera och kontrollera känslor, vilket kan leda till utbrott av ilska eller gråt även när det gäller små motgångar.

  7. Sociala svårigheter

    Impulsivitet och hyperaktivitet kan leda till utmaningar i sociala situationer som till exempel att bygga och upprätthålla vänskapsrelationer.

  8. Låg självkänsla

    Kämpar ofta med känslor av otillräcklighet eller självkritik, särskilt efter att ha fått kritik för sina prestationer.

  9. Skiftande intressen

    Kan ha en tendens att snabbt tappa intresset för aktiviteter och att snabbt vilja byta från en aktivitet till en annan.

  10. Fysisk rastlöshet

    Kan uppvisa tecken på rastlöshet, såsom att ständigt behöva röra på händer eller fötter, eller att inte kunna sitta still under en längre tid.

Misstänker du att ditt barn har ADHD?

Boka ett gratis bedömningssamtal. Tid inom 24h. Samtal med psykolog via video eller telefon. Tider dagtid, kvällar och helger.

ADHD hos tjejer